Resepi Ayam Black Pepper

Assalamualaikum ..

Jam menunjukkan pukul 1.43 petang,aku baru je siap masak tengah hari (agak lambat ke terlalu awal ye 1.43 tu? hehe) Sebabnye sebelum tu aku sebuk usha-usha resepi kat internet.So hari ni aku nak masak ayam,sebabkan dah boring dengan cara-cara biase yang aku selalu masak,aku pun try la cari resepi yang baru..hehe.


Jangan konpius ayam ape..
ayam yang macam ni taw,tiade yang lain..:P


So cari punye cari,aku banyak jumpe resepi ayam goreng da sekali...care masak die lebih kurang same je,cume name resepi je tukar-tukar (actually aku ade jugak terjumpe resepi yang aku tibai-tibai je masuk tu masuk ni ..macam ayam letak serbuk kari,letak sos cili,letak rempah sup bunjut,perah limau..pastu perap..hurmm resepi tu pun ade jugak..) hurmm aku rase mungkin resepi tu dah tersebar selain dari orang-orang yang aku pernah cerita,tapi tak pe lah..yang penting resepi tu tak buat orang ulang-alik keluar masuk toilet,sudah..

At last,aku jumpe jugak resepi yang sesuai untuk aku cube,maksudnye bahan-bahan die semua ade kat dapoq tu..and yang penting ni resepi baru bagi aku..Setelah 45 minit aku masak (budget macam kat Master chef selebriti la konon..hehe)  tambah lagi 1 dish iaitu sayur..mane boleh tak makan sayur..makan kene seimbang,so semuanya siap.. :)

Cubaan kali pertama..nampaknye..berhasil..weeee :D tapi sorry sangat sebab aku tak dapat nak post gambar sebab lupe nak ambik gambar,teruja nak suruh family rase.tapi macam mane pun,aku tetap nak share kat mane aku dapat resepi tu..

aku dapat resepi tu dari   resepi iluvislam.com :)  dan ini lah resepinye..

Bahan-Bahan
  • bawang merah dan putih secukup rasa
  • kicap
  • sos tiram
  • air
  • 1/2 cawan tepung gandum/tepung jagung
  • ayam
  • black papper secukup rasa
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
1)mule2 tumis je bawang yg ade..sampai agak2 kekuningan.
2)masuk kicap td..letak la banyak sket..sbb nk hasil kn warne yg gelap..campu ngn sos tiram sket,klo ade la
3)pas2 letak la air...emm terpulang la pade yg nk mkn 2..klo nk wat byk,letak air byk sket..klo x..letak la 3 cawan je ke..pas2 letak ayam skali..tggu smpai mendidih..pasti kan ayam 2 masak yer..
4)then kacau la..ops,jgn lupe letak garam dan gule secukup nyer..
5)pas2 ambik tepung td cmpur ngn air sket...kacau smpai xde ketulan..pas dah sebati 2..masok la dlm campuran td..kacau lagi...sebenar nyer tepung td 2 sebagai agen pemekat..
6) kaco n ble dah nampak pekat..tambah la black papper..suke ati la byk mane pon..klo nk pedas,letak la byk sket..
7)pas2 rase la..klo sedap makne nyer jd la 2..
8)Makan jangan lupe basuh tangan n bace bismillah(untuk yang Islam) ..hehe:)



Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Resepi Ayam Black Pepper

  1. bagus gadis laa ni..rajin nk mengimporvekan diri...bagus2 !!!

    ReplyDelete
  2. hehehe always try jadi yg lebih baik..tq2..:)

    ReplyDelete

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.