Rawatan apabila terkena air panas

Okay-okay,sekarang aku nak share kan beberapa langkah yang kita boleh buat apabila seseorang terkena air panas.Ini adelah dari pengalaman aku sendiri lepas incident adik aku yang terkena air panas kat tangan dia,aku tak pernah pun handle orang yang terkene air panas sebelum ni,macam-macam jugak aku buat,nasib baiklah berkesan jugak..so inilah yang aku buat..

1.Kita kena tenang.
2.Cuba untuk tenangkan orang yang terkene air panas tu.
3.Pegang dengan lembut tangan dan basuh dengan air paip.
4.Ambik air sabun dan basuh tangan  dengan air sabun tu.
5.Sapukan tangan  dengan minyak gamat.
6.Lembapkan tuala kecil,letak bawah tangan (macam nak balutlah..)
7.Ambik bedak,sapukan bedak kat tangan (banyak-banyak pun tak pe) :P
8.Balut tangan dengan kain lembap tadi

Kalau tak okay jugak,bolehlah bawak ke klinik,sebelum jadi lagi parah..
Macam yang aku katakan tadi,aku tak pernah pun handle orang-orang yang terkena air panas,tapi based on 
beberapa information yang pernah aku baca masa aku study pure science dulu,(ye la dulu ade jugak simpan hajat nak jadi doktor..tapi tak kesampaian..) dan jugak logik akal,ini lah hasilnya.

So bile aku google check "tips apabila tekena air panas" aku baca balik,memang ade lah beberapa perkara yang betul yang aku dah buat,macam nombor 4, 5 dan 7. Yang nombor 8 tu aku tak jumpa..hehe tapi dari fikiran logik aku,bile air panas terkena kulit,kite letakkan air sejuk (air paip),akan mengurangkan sikit rasa bengkak,dan akan balance kan tindak balas antara heat receptor dan cold receptor.Tapi macam mane pun no 1 tu memang perlulah walaupun tak ade masa aku buat google check tu,sebab salah satu ciri-ciri doktor kan perlu tenang..hehe (nampak no angau nak jadi doktor)
Sekarang kau dah dalam IT field lah Husna..:O

Tapi ade 1 lagi cara yang aku bace,iaitu letak kan air garam kat tangan,cume akan pedih sikit,tapi dapat pulihkan dengan cepat. (ni macam petua lah..huhu)

*heat receptor : deria rasa untuk suhu panas
*cold receptor : dedia rasa untuk suhu sejuk

Okay lah sampai sini je dulu,ape-ape nanti aku postkan lagi ok..
kalau ade apa-apa yang salah atau terkurang,sile-sile lah sharekan (ilmu perlu dimanfaatkan dan dikongsikan..betul tak..?)

aracchi? daebak.!  :) Assalamualaikum..

Posted in , , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.