Thursday, 2 July 2015

Saat Hati Tergelincir

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera



Kadang-kadang,hati kita mampu berdiri tegak dan berjalan dengan elok,tapi kadang-kadang jugak hati kita rapuh dan boleh tergelincir..dan bila Allah timpakan musibah,barulah kita akan kembali ingat dekat Allah..bila kita senang dan happy semula,kadang-kadang kita mudah untuk lupa semula kat Allah..ikhlas ke kita sebenarnya? Kalaulah dalam kalangan kita sesama manusia..mesti kita fikir... " huh! propa punya manusia...oo time kau sedih pandai cari aku..time happy kau lupekan aku..eh! memang tak lah aku nak percaya kau lagi.."


Tapi Allah tak pernah pun fikir macam tu.In fact,Allah sangat welcome kita untuk selalu mengadu dan kembali dekat DIA bila-bila masa,tak kira apa pun dan sebesar mana pun kesilapan kita pernah buat,sesombong mana pun kita dengan DIA sebelum ni,seberlagak (seberlagak..? ) mana pun kita,sampai tak ingat yang semua nikmat dan kesenangan yang kita ada ni semuanya datang dari Allah jugak.

Betul,manusia tak perfect,hati manusia pun lemah,sebab itu lah hati manusia senang dan cepat berubah,kadang-kadang bila kita dah jumpa dan berada dalam jalan Allah,.Tapi, hati tetap senang jugak untuk berubah..sebab lagi sekali..hati manusia tak kuat..Boleh jadi itu jugak antara ujian untuk kita.


Tapi lupa ke yang Allah jugak bagi kita akal yang mana-mana hidupan lain tak ada.Kenapa biarkan terus biarkan hati menguasai akal..Bukan ke akal lebih berkuasa untuk fikir yang mana baik dan yang sebaliknya.Masa terus berlalu,hari pun terus bertukar ganti,sedar tak sedar,usia kita tak akan kembali muda lagi,sedar tak sedar jugak,semakin hari kita semakin dekat dengan kematian.Pilihan untuk teruskan dengan jalan ke arah kebaikan atau menyimpangkan diri ke jalan kemudaratan semuanya ada dalam diri kita sendiri.

Sudah,jangan buang masa lagi..sebab dunia pun dah semakin penat dengan kerenah kita..kita memang tak akan kuat sepanjang masa tapi kita sendiri mampu untuk pilih jadi kuat bila rasa hati mula tergelincir..

P/S : Minta maaf ye kalau entry ni agak membosankan,sebab bak ayat dalam video Mat Luthfi ,"life is not about rainbows and butterflies..life sometimes could be thunder storm,tsunami and banjir Kelantan.."thats why sometimes we feel lost and need motivation,which also means we need to do muhasabah diri..una pun tak tahu apa una tulis ni betul atau tak..berdasarkan apa una fikirkan saja..minta maaf jugak kalau content entry ni ada salah dan macam tak ada point..wallahualam..

Wassalam.

Love,Fi Hifzillah.
~UNA~

1 comment:

  1. Takutnya kalau bila tersedar, segalanya telah terlambat... Suka membaca di sini sebab setiap kata membantu bermuhasabah diri...

    ReplyDelete

Designed by Nurul Husna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...