Kelebihan Surah Al-Kahfi

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Salam Jumaat semua..kalau dalam Islam,Jumaat adalah penghulu segala hari,jadi sempena hari Jumaat yang mulia ni,una nak kongsikan kelebihan Surah Al-Kahfi untuk ampa semua..Alhamdulillah Jumaat kali ni Allah bagi ilham kat una untuk kongsikan sedikit sebanyak pasal Surah Al-Kahfi ni..padahal Jumaat sebelum ni tak terfikir pun..huhu..Okay dah cukup...Kita teruskan dengan objektif utama okay..



Tentang Surah Al-Kahfi

Okay una akan ceritakan serba sedikit tentang Surah Al-Kahfi supaya ampa semua nampak briefly sikit tentang Surah Al-Kahfi ni.

Surah Al-Kahfi bermaksud Gua.Surah ni diturunkan di Makkah,merupakan surah ke 18 dalam Al-Quran dan mengandungi 110 ayat.

Ada kisahnya pula kenapa dijadikan surah tentang Gua yang una pun tak berapa arif untuk elaborate, tapi digalakkan ampa baca surah ni dengan terjemahan atau tafsir Al-Quran untuk lebih faham dan boleh menghayati isi kandungan surah ni..Inshaa Allah.

Surah Al-Kahfi Ayat 1- 10 & 101-110

Kelebihan Membaca Surah Al-Kahfi

1. "Jika sesiapa membaca 10 ayat pertama Surah Al-Kahfi,dia akan terlindung dari fitnah dajjal" ( Hadis Riwayat Muslim )

2. "Seseiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada Hari jumaat maka dia diberi cahaya yang meneranginya dari Jumaat dia membacanya sehingga Jumaat berikutnya. (Hadis Riwayat Al-Baihaqi,At-Tabrani,An-Nasai & Hakim)

3. " Barang siapa membaca 10 ayat terakhir dari surah Al-Kahfi,maka ia terlindung dari fitnah dajjal" (Hadis Riwayat Ahmad

Surah Al-Kahfi ni memang agak panjang sikit,tapi itulah ujian untuk kita sebenarnya..untuk selamatkan diri kita dari fitnah dajjal nanti..kan.Jadi kita kena usaha sikit okay..baca 10 ayat first and last pun okay..inshaa Allah..slow-slow..una dulu pun susah jugak nak biasakan diri..

P/S : Una pun tak arif sangat tentang kisah Surah Al-Kahfi ni,cuma una share apa yang una pernah baca saja..Wallahualam..una harap kalau ada sesiapa yang lebih tentang surah ni boleh tegur una kalau una share benda yang kurang tepat.. :) Okay Salam Jumaat semua..dengan ucapan..ampa dah baca Surah Al-Kahfi ka belum..hehe.

Wassalam.

Love,Fi Hifzillah.
~UNA~


Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

20 Responses to Kelebihan Surah Al-Kahfi

  1. Tq..sama2 kita belajar ilmu alquran..
    :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. same2 kak..inshaa Allah semoga bermanfaat utk semua.. :)

      Delete
  2. Salam Jumaat Una... sama2 kita perbanyakan membaca surah Al Kahfi hari nie. Terima kasih atas perkongsian Una ^-^

    ReplyDelete
  3. sama2 kita mengambil keberkatan dengan surah Al- Kahfi ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup sis..kalau kita tau btapa pentingnya surah ni utk masa depan mesti kita x kan sia2 kan masa yang ada ni kan..huhu

      Delete
  4. Waalaikumusalam una... Nice sharing info ni datang support una selamat berkenalan ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sis dtg lawat blog una...semoga beri manfaat kt sis..

      Delete
  5. surah al-Kahfi sangat bagus untuk diamalkan.. kalau sebelum tidur, lepas baca surah al-Mulk, baca jugak 10 ayat terakhir surah al-Kahfi.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nosa..terima kasih utk ingatan jgk..una pn kdg2 terlupa baca surah al-Mulk sebab tertido etc

      Delete
  6. Al-Kahfi sebagai amalan kita semua, Insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..inshaa Allah sis..btl tu..kita kne jadikan amalan utk selamatkn kita dlm fitnah zaman skrg..dlml busy dgn urusan dunia..akhirat x boleh tinggal kn..:)

      Delete
  7. Thanks ye sebab share, pernah juga baca ni tapi dah lupa..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2..itulah tujuan una share..sebab kita selalu lupa..dan tugas kita sbg umat akhir zaman ni adalah utk saling menasihati utk kebaikan...:)

      Delete
  8. Sama--sama kita baca dan hafalnya nanti, dapatlah kita baca tiap-tiap hari... Banyak kelebihan surah-surah tertentu yang banyak kita tidak tahu.

    ReplyDelete
  9. memang dah kena amal sekarang nih..kalau x kita xnampak yang mana fitnah dajjal...

    ReplyDelete
  10. Thanks una share kelebihan surah al-kahfi ni. Surah al-kahfi ni panjang sikit je dari surah yasin yg biasa kat masjid baca tiap malam jumaat tu. Kalau bacaan yasin tu ditukar kepada surah al-kahfi tiap mlm jumaat tu maybe x berapa rasa sgt pun panjang dia nanti. Semoga kita dapat amalkan membaca surah al kahfi ni. :)

    ReplyDelete
  11. wahhh thanks una share ttg kelebihan surah al-kahfi ni. moga sama2 beroleh kebaikan utk kita :)

    ReplyDelete
  12. Elok diamalkan setiap Jumaat dan amalkan awal 10 ayat dan 10 ayat terakhir setiap hari

    ReplyDelete

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.