Sila kekal positif !

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Sorry for not hapdet my blog fow few weeks guys...tapi hari ni, una kembali menghapdet blog dengan harapan dapat memberi ampa semua suatu input supaya anda semua dapat jadikan teladan atau guidance dalam kehidupan ampa semua...inshaaAllah..

Kali ni una nak share something tentang macam mana untuk kekal positive,sebab these days sama ada yang masih study atau dah kerja mesti akan dapat tekanan,dan ada few people yang tanya una,kenapa una nampak okay je,walaupun kadang-kadang berhadapan dengan benda yang tough dan stressful..So una akan share serba sikit kat sini,supaya may be boleh jadi reference in the future..


Thanks Google

Well tak semestinya apa una share ni boleh terkesan untuk orang lain,sebab una tak berada ditempat orang yang mengalami moment itu,tapi basically just think yang "ini cuma dunia" dan percayalah pada rezeki..Cakap dalam diri,"Ya Allah,kalau ujian dan tekanan ini dapat mendekatkan lagi aku denganMu,dan dapat menghapuskan dosa-dosa kecilku,aku redha.."..So ni adalah antara yang una dapat share kat sini..Cara untuk ampa kekal positive..

1. Get back to our Creator..

Okay sebenarnya ini adalah benda yang perlu kita betulkan,"get back to our creator" bukan bermaksud bila kita rasa down,atau kita putus harapan saja baru kita cari Allah...totally wrong...we must always put Allah yang paling atas dalam segala hal,lakukan sesuatu ikhlas sebab Allah,sentiasa ingat Allah,jaga agama Allah dan Allah pasti akan selalu ingat dan sentiasa jaga kita...

Katakan sebelum ni kita selalu lewatkan solat,try ubah untuk solat di awal waktu,katakan sebelum ni kita solat ikut suka waktu mana kita nak solat dan tak solat,try untuk complete 5 waktu walaupun terlewat,Betulkan cara solat,bacaan dalam solat dan macam-macam lagi..Keep doa ya..

Harus ingat juga,seseorang yang sentiasa dalam hatinya ada Allah,hatinya pasti akan sentiasa tenang,dan kehidupannya sentiasa lancar..inshaaAllah..because Allah knows His creation..

2. Senyum selalu.. =D

Okay lets make it simple..why so serious..life is too short untuk fikirkan masalah..when the right time comes,everything will be okay as usual.. tapi tak bermaksud tak perlu usaha,cuma tak perlu terlalu tension dan just move with the flow,buat yang terbaik dan tawakal pada Allah.Thats the best thing to do.So,Tarik nafas,tenang..dan senyum..


Thanks Google

3. Selesaikan masalah,dan bukan fikir masalah

Easy said than done la,right,..bila ada risau dalam hati, of course kita akan runsing dan asyik fikirkan masalah yang dihadapi..Tapi,instead of thing of the problem why don't kita cepat-cepat cari solution untuk selesaikan,benda yang paling simple una selalu buat,flashback macam mana problem tu jadi dan tanye diri,apa next step yang possible,

4. Pergi tempat kegemaran 

Una tak tau ampa macam mana,tapi bagi una sendiri,kalau tengah down,una prefer untuk tak stay kat bilik,tapi una akan keluar ke tempat favourite una,of course una suka tempat yang tenang,tak ramai orang dan tempat tu lapang..contohnya macam Pullman,Putrajaya sebab dia ada package, kadang-kadang ada kapal terbang lalu,which is una memang suka tengok kapal terbang..langit yang luas,dan air tasik yang lapang jugak dan views yang very peaceful.. (eleh dah agak dah..nak bagi tau tempat favourite dia lah tu...huhu)

Jadi ampa pun boleh pergi tempat favourite ampa,jangan terlalu kongkong diri dengan masalah dan...jangan jugak pergi tempat-tempat yang might make you worst okay..cari tempat where you can find yourself back..

5.  Lakukan hobi anda

Yeaayh..ni part yang paling best untuk una share,dan semua orang pun mesti automatically buat,just do whatever you like,but again,don't do things that will make you become worst, do something yang fun dan beneficial yang ampa boleh fikirkan macam main sports,hiking.. dengar ceramah..masak..makan..karaoke..listen to music..anything lah yang ampa suka..

P/S :Well gais..una percaya ada banyak lagi cara lain untuk kembalikan mood positive dalam diri kita bila kita down,tapi apa pun sebenarnya,setiap musibah atau ujian yang datang untuk kita tu sebab Allah nak kita lebih dekat dengan Dia,sebab mungkin kita kadang-kala terlupa pada Dia.Jadi the simplest way to be positive,minta maaf kepada semua..minta maaf kat Allah,minta maaf kat parents,dan semua orang di sekeliling sebab sometimes kita tak perasan kita mengguriskan hati orang..Letakkan semua harapan pada Allah,insyaaAllah everything will be okay..

Wassalam.

Love,Fi Hifzillah.
~UNA~

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Sila kekal positif !

  1. yes! setuju dengan Back to our Creator!
    dan buat apa yang kita suka, usah pedulikan sesiapa

    thanks sharing!

    ReplyDelete
  2. Kembali kepada pencipta kita memang akan menenangkan jiwa yang bergelora

    ReplyDelete
  3. so true.
    kadang kita macam give up, and kembali jadi negatif. kena selalu ada motivation kan :)

    nice sharing. (Y)

    ReplyDelete
  4. orang yang positif dapat hidup bahagia walau apapun rintangan yang menlanda,

    ReplyDelete

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.