Cara renew lesen yang hilang

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Not very recently, I have lost my driving license somewhere and surprisingly, I just noticed that a week later..(I say..bila blogger nak ada emoticon tepuk ni..)..Well, itu pun sedar sebab usually memang akan check if  I have my driving license with me or not, just untuk pergi home tutoring,sebab kena bagi license kat guard before I can enter the housing area. Teruk kan? emm emm..jangan jadi macam ni okay korang..

So, perasan dalam wallet aku tak ada driving license,aku agak freak out juga la sebab aku baru je few weeks renew license untuk 3 tahun..aku fikir..habislah burn duit aku kalau kena bayar balik untuk 3 tahun yang aku dah bayar tu..Then,aku try cari kat some places yang aku selalu letak dalam kereta sebab senang nak capai bila nak pass driving license to the guard..and..lagi satu bad attitude yang korang tak boleh follow..which is letak barang penting merata-rata..no.. no.. jangan buat macam ni okay..

Image result for laughing gif

Okay without further ado,I will share with you guys cara korang kena buat bila driving license hilang.Tips ni korang ikut lepas maybe lepas dah hilang idea kat mana korang letak..huhu

Cara renew lesen yang hilang
  1. No need to do police report
  2. Pergi ke JPJ terdekat dengan area korang 
  3. Inform saja nak renew lesen sebab hilang
  4. Later,korang just perlu bayar untuk tambahan tahun sahaja daripada tarikh active license korang sekarang. Contoh, macam aku,dah renew sebelum ni untuk 3 tahun, cuma perlu bayar RM30 untuk tambahan tahun..so,jadilah 4 tahun semua..
  5. Tunggu sekejap for few minutes sampai nama korang dipanggil..taraaa settle..alhamdulillah.
Anyway, technically aku ada dua lisence sebab secara tak sengaja aku singgah DIY kat De Centrum,Bangi lepas je aku pergi JPJ..Memang betul rancangan Allah tu hebat..masa kat counter casher aku tiba-tiba tergerak hati nak beranjak untuk bayar kat counter sebelah sebab since counter tu dah kosong.Lalu tak semena-mena aku terpandang iklan power bank kat papan kecil kat counter tu (tak pernah pernah aku rajin teliti iklan kat papan tu,but that day,i did).Then,sambil aku leka baca iklan tu aku ternampak....haa


Sekali tengok..macam kenal muka ni..haha thats my lisence...then baru teringat yang aku ada pergi DIY juga minggu sebelumnya sebab kebetulan masa aku lalu sana tengah hujan lebat macam nak ribut.Cuba teka aku pergi DIY untuk beli apa..exactly,beli payung sebab before this nak beli payung asyik susah nak buat keputusan beli yang mana. (woah complicatednya aku ni..) Tapi masa hari hujan tu..senang pula aku buat keputusan beli payung colour apa..hahaha

P/S : Terima kasih Allah temukan semula aku dengan licenseku..hehe and thank you juga pada staff  DIY De Centrum, Bangi yang dah tolong jagakan license aku..dan pamerkan kat papan counter..


Tara... aku ada 2 lesen..pak cik JPJ tak tau ni..huhuhu

Moral of the story : Even busy macam mana pun, don't take things for granted..Always check your inportant stuff dan jangan letak merata-rata..dan selalu sediakan payung sebelum hujan. :)

Thank you for reading and have a good day :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

5 Responses to Cara renew lesen yang hilang

  1. ^_^ perancangan Allah..akhirnya jumpa semula lesen yg hilang..jgn letak merata2 lagi tau

    ReplyDelete
  2. Jangan jual dekat warga asing eh

    ReplyDelete
  3. Ayo Raih Kesempatan Mendapatkan Uang Ratusan Juta Rupiah... Bandar Sabung Ayam Online Terbesar dan Terpercaya di indonesia, Kunjungi Website Kami Di Ayo Daftar Disini Sekarang Juga untuk mendapatkan akun Sabung Ayam anda.
    Hubungi kami di WA: +62-812-2222-995 & Telegram : @bolavitacc

    ReplyDelete

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.